De Update #7 - Na regen komt zonneschijn.

door Jasper en Lonneke
30 mei 2021
Reacties 2

Als een echte Hollander begin ik vandaag de blog over het weer. Want wat een weer hebben we gehad de afgelopen week. We hebben echt honden weer gehad in het begin van de week en subliem weer sinds vrijdag. Het slechte weer heeft ons helaas in het begin van de week wat in de weg gezeten. Maar ondanks dat kunnen we wel stellen dat het weer een heerlijk weekje was.

We waren gebleven op het eiland Tjörn. We hadden hier een heerlijk bakkerijtje gevonden waar je ook heerlijk kon lunchen met een prachtig uitzicht. En omdat het weer zo slecht was vonden wij wel dat we het verdiend hadden hier lekker te zijn. We gebruiken dan het internet om te facetimen, het foto en videomateriaal te uploaden en de blog online te zetten. Later in de middag werd het weer wat beter, in ieder geval goed genoeg voor nog een avontuur. Ik had op het kaartje van het eiland een uitzichtpunt gezien wat wel leuk klonk om naar toe te gaan. We hadden echter de verkeerde plek ingevoerd in de navigatie en kwamen na heel veel heel avontuurlijke wegen uit bij een huis. Het was een prachtig huis op een prachtige plek maar niet het uitzichtpunt. Waar het uitzichtpunt dan wel was, wij hadden allebei geen idee. Dus dan maar geen uitzichtpunt. Toen toch eerst maar water gaan vullen bij een tankstation. Het was de eerste keer dat we moesten betalen hiervoor maar we konden echt niet langer wachten omdat we bijna zonder zaten. Het liep inmiddels tegen 16:00 uur aan en ik had voor het eerst wat onrust in mijn kont. Ik vond dat we echt nog even iets moesten beleven vandaag. Haha. Dus besloten we om naar een natuurpark te gaan, dit was de beste beslissing van de dag. Op een of andere manier werkt dat na mijn idee vaak zo. Als je helemaal blanco een plek gaat bezoeken zonder enig idee wat je eigenlijk gaat zien of kunt verwachten word je zo verast dat dit het nog 2 keer zo mooi maakt. Dit ging, zoals je misschien al wel aanvoelde, nu ook zo. We hadden totaal geen verwachtingen en kozen op goed geluk een wandeling uit. Nou en dat was me er eentje. Of Nja er was vooral 1 stuk wat echt heel leuk was. Hier liep je door een soort natuurlijke tunnel. Er waren allemaal grote ronde rotsblokken na elkaar en op elkaar die zorgde voor een tunnel. De binnenkant van de tunnel was helemaal bedekt met mos. Was heel leuk en echt een super plek voor mooie foto’s. Er was ook nog een leuk uitzichtpunt waar we nog even gekeken hebben. Onze dag was weer helemaal goed.

Na de wandeling reden we door naar het volgende eiland, Orust. ’s Nachts nam het slechte weer hele nieuwe vormen aan. Het stormde echt ontzettend. We waren nog net niet bang dat we om zouden waaien met onze bus maar de bus schommelde wel goed op en neer haha. We werden lekker in slaap gewiegd zullen we maar zeggen.

De volgende ochtend zijn we eerst naar een het plaatsje Mollösund gereden dit zou een leuk vissersdorpje zijn. Dat was het denk ik ook best wel geweest maar helaas was hier alles gesloten en zijn we dus na even rondkijken snel doorgereden naar een plaats waar een veerboot zou vertrekken naar een eiland waar je leuk kon wandelen. We hadden verwacht dat dit hetzelfde zou werken als alle andere ferry’s die we tot nu toe hadden genomen, behalve dat je naar dit eiland niet je auto mee kon nemen. Helaas was dit niet zo. Toen we aan kwamen bleek de ferry maar 1x in de 2 uur te gaan en dat we de vorige op 3 minuten na gemist hadden. Het zou dus pas tegen 15:00 uur worden eerder dat we op het eiland zouden zijn en dan zouden we rekening moeten houden met wanneer de ferry weer terug zou gaan. Dat vonden we iets te veel gedoe. Blijkbaar wilde we toch niet zo graag naar dat eilandje, dus gingen we weer door naar Smögen. Helaas gold voor Smögen hetzelfde als voor het vorige dorpje Mollösund en ook het volgende plaatsje Fjällbacka, hier was ook alles dicht. We dachten in het begin dat het kwam omdat het Pinksteren was maar deze plaatsjes zijn blijkbaar met name ingesteld op toeristen. En omdat het nog geen toeristenseizoen is zijn ze alleen van vrijdag tot en met zondag open. Voor ons super jammer aangezien het pas dinsdag was. De dorpjes zagen er namelijk stuk voor stuk erg leuk uit met een superleuke ligging aan het water. In Smögen was een heerlijke gratis openbare douche waar we ons heerlijk hebben kunnen douchen na ons natuurlijk eerst in het zweet te hebben gewerkt. In het plaatsje Fjällbacka, waar dus ook vrijwel alles dicht was, hebben we wel lekker wat geluncht en gebruik gemaakt van het internet. Ik had namelijk de dag ervoor een bericht terug gekregen van het journal over mijn publicatie. Ik moest nog twee hele kleine dingen aanpassen maar dan zou het geaccepteerd worden als publicatie! Echt goed nieuws. Dus dat wilde ik meteen regelen. Omdat de dorpjes en hun prachtige ligging ons op het moment niet echt veel boden, doordat het regende en alles dicht was, reden we door voor een slaapplekje wat meer in de natuur. Hier waren ook een aantal rots graveringen. Dus toch maar het regenpakje aan en de graveringen bestuderen. Daarna hebben we heerlijk binnen een boek gelezen en lekker pannenkoeken gebakken.

De volgende dag was echt een dag van regen en nog meer regen. We waren 's ochtends nog even iets doorgereden om naar nog een aantal rotstekeningen te kijken. Er waren er echt heel veel en het was leuk om te zien. Maar laten we eerlijk zijn echt leuk is dat niet in de stromende regen, ook niet met een regenpak aan. Vaak grap ik dat zolang ik mijn regenpak maar aan heb of mee heb dat het dan nooit regent. Maar dat ging helaas niet op. Daarna zijn we richting het Tresticklan National park gereden. Hier zou je mooi kunnen wandelen. Maar dat was niet voor vandaag, want regen. De komende dagen zou het mooier gaan worden dus daar hielde we ons maar aan vast. We vonden echt een fantastische camper plek. Direct aan het water helemaal alleen en echt een fantastisch uitzicht. Zelfs in de regen konden we dat zien. Wij hebben de rest van de dag alleen maar YouTube filmpjes gekeken. En zo zijn wij de regenachtige dag doorgekomen. En nu hoor ik jullie misschien denken, hey maar Jap en Lon, in jullie eerste week in zweden regende het ook zo hard en toen schreven jullie nog dat jullie niet van suiker gemaakt zijn. Heeft al die zoetigheid van het fika houden jullie veranderd in suiker? Nee natuurlijk niet. Maar er is een verschil in regen en regen en nu regende het echt de hele dag veel te hard om buiten te willen zijn. En daarnaast doen we alleen maar dingen waar we zin in hadden. En we hadden met dit weer gewoon zin om lekker binnen te zijn. We hebben ons prima vermaakt.

'S ochtends werden we wakker met het heerlijke geluid van de zingende vogels en het zonnetje dat scheen. Wat een wereld van verschil en wat een uitzicht. De plek waar we stonden was prachtig. Mijn favoriet tot nu toe. Jasper begint zijn ochtend met een koude dip in het meer. Doordat we nu meer tijd hebben, hebben we ook ruimte om dingen te doen waar we normaal gesproken niet zo aan toe komen. Jasper past al een tijd zo nu en dan kleine dingen toe van de Wim Hof methode maar wil zich er nu echt in verdiepen. Ik ben benieuwd hoe lang hij het vol houdt en wat het hem gaat brengen. Ik zal vast verklappen dat hij tot nu toe nog geen dag heeft overgeslagen en dat zelfs ik mij 1 keer in het water heb gedipt. We zijn daarna aan een wandeling door het NP begonnen. Het was niet helemaal duidelijk hoeveel kilometer het zou zijn maar we konden in ieder geval een leuke rondwandeling maken. Het bleek uiteindelijk 10 km in 3.5 uur te zijn en dus dat was wel een lekkere wandeling. Precies wat we nodig hadden. We liepen door een mooi bos met heel wat meren. We hebben samen heerlijk gekletst over onze verdere reis plannen. Eenmaal moe en voldaan terug bij Bob hoorde we een rare roep van een dier. Uiteindelijk bleek dit een parelduiker vogel te zijn. Die konden we uiteindelijk ook met de verrekijker spotten, haha wie had dat gedacht! Toch nog vogel spotters! Eerst dachten we nog dat het misschien een eland zou zijn, het kwam namelijk best in de buurt van het geluid dat herten maken in hun bronstijd. Maar helaas. 'S avonds hebben we buiten nog een spelletje kolonisten kunnen spelen met het prachtige uitzicht over het meer. Ondanks dat we wel echt onze truien en Lon zelfs vele lagen aan moesten, omdat het best koud was, konden we wel droog buiten zitten.

De volgende dag moesten we helaas echt weg bij het meer, niet omdat we wilde. We vonden het een fantastische plek en hadden graag nog wat langer gebleven maar we hadden al ons water tot de laatste druppel opgemaakt en er was nergens in de buurt de mogelijkheid om water te krijgen. We konden er dus helaas niet nog een nacht verblijven maar zijn er wel zo lang mogelijk overdag gebleven. We zijn de dag lekker begonnen met sporten een koud bad voor ons beide. En toen was het toch echt tijd om voor het eerst de SUP op te blazen! EINDELIJK! We hadden er zo lang al naar uitgekeken maar nu was het perfect. Het meer was prachtig en het weer ook. Het was echt een hele mooie groene omgeving en we hebben ook leuke beelden met de drone kunnen maken tijdens het suppen. Het was nog even spannend om de drone te landen maar dat ging uiteindelijk ook helemaal goed.

Daarna hebben we heerlijk gelezen tot het tijd was om in te pakken. Het was nog een heel stuk rijden naar Karlstad en onderweg moesten we nog water scoren en de wc legen. Maar dat was gelukkig makkelijker toen we in de de bewoonde wereld kwamen. Het eten was ook op dus we moesten ook nodig boodschappen doen. Het was ondertussen bijna 22:00 uur toen we aankwamen op onze camperplaats. Dit is hier echter helemaal geen probleem aangezien het om 23:00 uur pas donder wordt. Rond 22:00 uur gaat de zon al onder maar het blijft hier nog heel lang licht. ’s Ochtends is het zonnetje er hier ook alweer vroeg bij, rond 4:00 uur komt de zon al op en het is dus rond 3:30 uur al licht. Het is ’s nachts dus erg moeilijk oriënteren hoe laat het is als je tussendoor even wakker wordt. Op de camperplaats kregen we hier vrijwel meteen contact met Daniël, Maria en Gandalf de hond. Zij komen uit zweden en ook uit de omgeving van Karlstad en wonen sinds kort in hun bus. We zijn met ze meegaan wandelen en hebben heel gezellig gekletst. Helaas waren de muggen echt in full force en moesten we toch uiteindelijk toegeven en de camper in gaan. Daniël vertelde ons dat de muggen in Zweden überhaupt erg aanwezig zijn. Het is zelfs weleens voorgekomen dat voetbalwedstrijden afgelast worden omdat er te veel muggen zijn en dat ze daardoor niet kunnen spelen. Bizar toch. Waar we nu zijn heb ik ook al wel wat muggen gezien maar gelukkig tot nu toe nog niet zo extreem als gister. Laten we hopen dat dit voorlopig zo blijft want zo veel als dat ze van mij houden zo weinig houd ik van hun.

Vanmorgen hebben weer gezellig een wandeling gemaakt met onze Zweedse vrienden. Gandalf ging samen met Jasper voor een dip in het meer. We hebben daar heerlijk aan het water een hele tijd gezellig gekletst. Rond lunchtijd zwaaide we gedag en zijn Jap en ik het stadje Karlstad ingegaan. Maria had ons een plekje van de stad aangeraden waar je leuk aan het water kon zitten bij leuke terrasjes. Hier hebben we inderdaad een hele tijd heerlijk gezeten en lekker gegeten. Het plaatsje zelf stelde niet veel voor maar we hebben wel een lekker ijsje gegeten om deze prachtige dag te vieren. Vanavond slapen we in Glaskogens natuur reservaat waar we morgen lekker gaan wandelen en suppen.

Een feitje over Zweden:

• Op de weg komen we regelmatig heel langzaam rijdende auto’s tegen. Deze auto’s hebben stuk voor stuk geen nummerbord achterop maar een gevarendriehoek. Wij gingen ervan uit dat dit lesauto’s of iets dergelijks moesten zijn, maar waarom zou je dan 30 kilometer per uur rijden als je er 70 mag? En de auto’s zijn vrijwel altijd helemaal gepimpt. We zochten het uit. In zweden was er na de oorlog een tekort aan tractoren en/of tractoren waren te duur. Daarom kwam er de regel dat je reguliere auto’s ook als tractor kon laten keuren maar dat je er dan maximaal 30 kilometer per uur mee mag rijden. In Zweden mag je tractor rijden vanaf je 16de en je mag pas autorijden als je 18 bent. Dus in plaats van een scooter hebben hier veel 16-jarige een ‘tractor’. Haha lache toch?

Dit was hem weer, wij gaan een vuurtje stoken om de muggen weg te jagen en rook signalen te sturen (het hout is erg nat).

Tot de volgende, liefs, Jap en Lon

Menu van de week

ZondagNoodles met broccoli en erwten in soya saus
MaandagKorma a la Lonneke
DinsdagPizza (lunch, restaurant) en Pannenkoeken (diner)
WoensdagChili
DonderdagGroente Tahin
VrijdagNachos uit de oven
ZaterdagVegan Hamburger met zoete aardappel frietjes

Uitgave van de Week

Totaal356,20

Route

Gereden Kilometers: 627

1. Wat klinkt het allemaal heerlijk, op de regen na dan! Hopelijk gaan jullie nog heel veel zonnige dagen tegemoet samen! Leuk om weer even een stukje “mee te mogen reizen” met jullie.
    Veel plezier en veel liefs.

2. Weer een super week achter de rug, leuk om jullie verhalen te lezen, kus van ons allemaal, Estherxxxx