De Update #6 - Nu dan eindelijk een Eland gespot?

door Jasper en Lonneke
23 mei 2021
Reacties 4

We hebben deze week heel erg veel verschillende dingen gedaan. Maar we gaan verder waar we waren gebleven. Nog aan Lake Vattern in het plaatsje Hjo. Dit spreek je overigens uit als het engelse woord You. Dit plaatsje heeft daarom ook als slogan, I love Hjo. Zweeds is echt een verschrikkelijk moeilijke taal als het om de uitspraak gaat. Steeds als wij iets proberen te zeggen in het Zweeds giechelen de zweden wat om ons en verbeteren ons op zo’n manier dat wij met opgetrokken wenkbrauwen en een beetje openstaande mond van verbazing kijken dat je hetzelfde woord zo compleet anders kunt uitspreken. We hebben onszelf nu dus al aangeleerd om ons eerst te verontschuldigen tegenover de zweden voordat we iets uitspreken want de kans dat we het goed hebben is zeer klein. In Hjo hebben we voor het eerst op een camping gestaan. Niet omdat we daar behoefte aan hebben maar omdat het praktisch was. Van wat we van de camping hebben gezien hier zien ze er ook vooral praktisch uit. Het heeft geen sfeer en niets van de schoonheid van de plekjes waar wij normaal gesproken kamperen in de natuur. Maarja, Jasper was zijn onderbroeken al binnenste buiten aan het dragen dus er moest nodig gewassen worden. Het regende veel die dag dus we konden die dag de was niet aan de waslijn drogen dus hadden echt een wasmachine en droger nodig. Maar het voordeel van een goed uitgeruste camping is ook dat we er mooi gebruik kunnen maken van de rest van de praktische dingen. Zo hebben we mooi met de Wi-Fi met onze ouders gebeld en YouTube filmpjes gekeken. Het was wel grappig want de WiFi deed het alleen voor in de bus en niet achter in. Daarom hebben we lekker voor in de bus gezeten om filmpjes te kijken. Er was ook een mooie keuken met oven dus besloten we hier de lasagne te maken in plaats van in de bus.

De volgende dag zijn we rustig begonnen, eigenlijk net als alle andere dagen tot nu toe. Rond 7:30 gaat de wekker maar dan draaien wij ons zeker nog twee keer om en komen er tussen 8:00 en 8:30 uitgerold. Jasper eerst, want in de kleine ruimte is het niet handig tegelijkertijd je aan te kleden en tanden te poetsen. Jap kookt dan ondertussen water voor de thee en koffie. Ik pak dan meestal meteen mijn boek en lees tot hij klaar is. Als hij klaar is maak ik mijzelf klaar en de rest van het ontbijt. Jap heeft ondertussen zijn boontjes voor de koffie gemalen en tussen 10-11 uur zijn we meestal klaar om ‘echt aan onze dag te beginnen’. Dit klinkt misschien als een mega logisch ritme voor op een vakantie maar meestal gaat het niet zo bij ons. Vooral ik kan erg onrustig worden van zoals ik het dan noem: al dat getreuzel. Ik zei het in de vorige blog al, ik voel me echt echt ontspannen en dit bewijst dat maar weer. Iets minder ontspannen was echter dat de rand om het dakraam helemaal nat was. Balen.. Gelukkig bleek het geen lekkage te zijn maar hadden we gewoon een verkeerde inschatting gemaakt. We slapen altijd met het dakraam op een klein kiertje maar het waaide en regende nog al hard in de nacht dus het water is te veel opgespatterd. Maargoed een deel van het raam los gemaakt zodat het hout goed kon drogen en het is weer opgelost. Daarna hebben we even een stukje hard gelopen naar het dorpje om te zien of dit later op de dag nog een bezoekje waard was. Daarna lekker gedoucht en alle andere klusjes gedaan die horen bij het kamperen zoals het wc’tje legen, water vullen en legen enzovoort. Tijdens het Hardlopen bleek Hjo een gezellig centrumpje te hebben dus gingen we daar gezellig wat lunchen.

De volgende stop was een plekje in de buurt, in een natuurreservaat. Hele mooie plek aan het meer. We wilde hier lekker wandelen maar omdat het net weer hard begon te regenen stelde we dit nog even uit en speelde een spelletje. Toen het weer droog was liepen we een rondje om het meer. Het was een hele leuke wandeling. Langs de kant en zelfs in het water waren redelijk wat vissers druk bezig. We hadden gelezen dat je op deze plek alleen mag vliegvissen en geen andere techniek mag gebruiken en wij vroegen ons af waarom. Het antwoord kregen we van een meneer die we tegen kwamen. Het was vooral omdat er maar weinig plekken zijn om te vlieg vissen terwijl er heel veel plekken zijn waar je de rest kan doen. En omdat dit meer er perfect geschikt voor is hebben ze dit meer er exclusief beschikbaar voor gesteld. Wij hadden al allerlei mooie theorieën bedacht waarbij wij de meest logische vonden dat vliegvissen misschien een vriendelijkere techniek was voor de vissen. We zeiden dit tegen de meneer en die zei heel terecht: nee meisje er is niets vriendelijks aan voor die vissen, die gaan toch wel dood en worden heerlijk door mij opgegeten. En daarbij wreef hij ook nog een even over zijn buik. Hahaha, achteraf klonk onze theorie misschien inderdaad niet helemaal logisch maar het was een nobele gedachten, toch? Eenmaal terug bij de bus besloten we toch om nog even met de drone te vliegen bij het bruggetje. Dus terug met de drone. Toen we naar het bruggetje liepen was de hond van onze buren op de camperplaats ontsnapt en konden we hem vangen. We hebben toen gezellig een tijd gekletst en zetten ’s avonds tijdens het avond eten en nog heel lang daarna het gesprek samen voort. Zij zijn ook voor lange tijd onderweg en hebben een mooie oude Mercedes bus. Ze heette Gerald, Nina en Hedda het tekkeltje. Het tekkeltje is nog maar 10 maanden en echt heel schattig en grappig.

Als volgende stop was de stad Gothenburg aan de beurt. Eerlijk gezegd gaan wij tijdens onze reizen niet heel graag de stad in. We vinden het wel leuk om ergens een lekker hapje te eten en er even rond te lopen maar steden betekenen ook automatisch veel geld uitgeven. Vooral als je er niet voor oplet. En omdat we alles bij ons hebben wat we nodig hebben willen we ons geld niet uitgeven aan shoppen. Wat we verder nog wat extra ingewikkeld vinden aan de stad is het veilig kunnen parkeren van Bob. Bob is niet zo heel groot dus we kunnen hem vrijwel altijd makkelijk kwijt maar we hebben veel verhalen gehoord, gelezen en zijn meerdere malen gewaarschuwd over de grote hoeveelheden inbraken in campers rond de grote steden in Zweden. Maar hier hadden we dankzij onze camping vrienden een goede oplossing voor gevonden. Om Gothenburg liggen namelijk heel veel eilandjes waar je met de gratis Ferry naar toe kunt. Zij hadden een eiland uitgezocht. Daar op een camperplaats hun camper geparkeerd en zijn daar op een bus gestapt. Deze bus gaat vervolgens op de Ferry en rijd je zo naar het centrum van Gothenburg. En die plek leek wel voldoende veilig te zijn omdat het net te veel moeite is voor de boeven. Prima! We zwaaien dag naar Nina Gerald en Hedda en gingen onderweg naar Höno. Dit spreek je overigens uit als Hùneu, met de klemtoon op de ù. hahaha onmogelijk toch? Naast de camperplaats was een natuur reservaat. Het was een gebied met grote ronde rotsen die de cliffen van de kust waren. Je kon hier mooi overheen lopen en van de ene naar de andere rots. We hebben hier een tijdje zitten kijken naar de zee. Heerlijk. Wat het leuke was aan het wandelen hier, en dit hebben we al eerder gehad in Zweden is dat er niet echt een pad is. Er zijn hier en daar wel wat stukjes waar duidelijk meer over gelopen is maar je bent helemaal vrij om lekker zelf rond te dwalen. Het voelde hierdoor alsof we op een echt avontuur waren, haha. We zijn hier lang blijven hangen en hebben daarna nog een hele tijd naast de camper zitten lezen met een zakje chips?

Maar Gothenburg was dus aan de beurt. De bus die ons direct naar Gothenburg zou brengen ging ‘s ochtends op zijn laatst om 9:10. Dus we waren al vroeg in de stad. We gingen eerst naar het Haga district. Dit was ons aanbevolen door iemand op Instagram en door de Lonely Planet. Hier waren leuke cafeetjes voor Fika. Dat zetten goed de toon voor de rest van de dag, want zoals ik al zei zouden we vooral niet proberen te shoppen maar lekker wat ronddwalen en hier en daar een hapje eten en drinken. We hebben in het cafeetje heerlijk in het zonnetje gezeten en genoten van een kopje koffie en een chai latte met wat lekkers. We hadden op internet een stadswandeling opgezocht en gingen die volgen. De wandeling bracht ons door allemaal leuke straatjes en over leuke pleintjes met cafeetjes. Omdat het mooi weer was zaten er heel veel mensen op het terras. Dit gaf echt een heerlijke sfeer. We hebben heerlijk rondgestruind maar hebben vooral veel koffie gedronken en heerlijk gelunched met Aziatische hapjes. Voor s’avonds kochten we een heerlijk brood in de Saluhalle en nog een leukigheidje voor een Bob. Een bier opener voor aan de muur in de vorm van een bere kop. Erg grappig. We hebben een lekker dagje gehad in de stad. We namen al weer op tijd de bus terug. Met zonsondergang zijn we nog even terug het natuur reservaat ingegaan en hebben nog wat gespeeld met de drone.

Het eiland Höno was verbonden met nog een aantal eiland die vanuit daar goed te verkennen waren. We begonnen de dag weer met lekker sporten en hebben we nog even lekker gebruik gemaakt van de douche. Ja hoor weer een douche! Op Höno was het gratis camperen niet mogelijk dus stonden we op een bepaalde camperplaats, maar dus wel lekker met douche. Daarna hebben we de camper weer ingeruimd en zijn we richting de andere eilandjes gegaan. Föto (Fùteu) was hierbij de eerste stop. Dit leek alleen erg op eiland waar we hadden geslapen maar dan een kleinere versie. Een man op de camping vertelde ons nog dat hier eerst nog geen brug naartoe was en er toen nog veel inteelt was en dat toen er een brug kwam die ook een soort genen brug was ?. We zijn uiteindelijk snel verder gereden omdat het niet echt interessant was. Daarna op weg nog Rörö (Rùreu) hiervoor moest we nog een klein veerbootje nemen. En dit eilandje was echt heel klein. Aan de westkant van het eiland was een natuurgebied dat een groot deel van dit eiland in beslag neemt en hier hebben we lekker gewandeld. Langs de wandeling stonden ontzettend veel mooie roze bloemen en wilde viooltjes. Dit was echt heel erg mooi. Omdat het zo klein was en hier weer geen gratis plek was om te overnachten besloten we om er niet te slapen en richting het vaste land te gaan en een gratis plekje op te zoeken om te slapen.

We gingen vooral naar het vaste land om daar te slapen om vervolgens weer door te steken een andere brug over naar de volgende eilanden groepen. Maar voordat we het vaste land weer afgingen maakte we nog even een lekkere wandeling door het bos bij de camperplaats. Het was een mooie omgeving met echt erg veel groen. Het mos in de bossen is echt zo veel aanwezig en het maakt het lopen door de bossen alsof je op een spons loopt. Het is de afgelopen dagen erg nat geweest en dit was goed te merken tijdens de wandeling. Veel van de stukken waren veranderd in grote modder poeltjes waar het nodige klim en balanceer werk bij te pas kwam om te voorkomen dat onze voeten niet al te nat werden. Ik verklap vast dat dit hopeloos mislukte want er was soms geen ontkomen aan of ons balanceer vermogen was niet opgewassen tegen de opdracht.. Het regende tijdens de wandeling gelukkig niet heel veel ondanks de slechtere voorspelling.

We zijn nu op het eiland Tjörn. Geen idee hoe je het goed uitspreekt, wij zetten in op Tjùrn maar grote kans dat de combie van Tj een hele andere uitspraak krijgt. Dit was tot nu toe een grote culturele beleving. We zijn naar het Waterverfmuseum geweest waar een expositie was van de schilder Hundertwasser. Het was een leuke expositie. Daarna gingen we nog naar het sculpture pilane. Een ‘beeldentuin’, het was niet echt een tuin maar meer beelden in de natuur. Het was erg leuk, het ene beeld sprak ons meer aan als het andere maar het was een leuke afwisseling. Dit eiland is verbonden met de eilanden Orust en Skaftö dit staan als vervolg op de planning, maar dat is voor het volgende verhaal.

Nu heb je dit stuk natuurlijk gelezen met je adem ingehouden om te ontdekken of we nu een Eland hebben ontmoet.. Nou het antwoord is: nee.

Doei! Tot de volgende

Liefs van ons

Menu van de week

ZondagLasagne
MaandagRestje Lasagne
DinsdagShaksuka
WoensdagAziatische hapjes (lunch), Brood met kaas (avond eten)
DonderdagHome made Pasta

Totaal326,59

Route

Gereden Kilometers: 431

1. Heerlijk om mee te lezen lieverds! Ik ga de jongens morgen weer voorlezen. Mooie foto Jasper trouwens met je vinger in de neus vh beeld en tong naar buiten ?

1. We missen jullie allemaal, maar heel leuk dat jullie zo ook met onze avonturen kunnen meelezen ?. En die tong was echt nodig om hem in dat neusgat te krijgen! Hahah.